De voorbereidingen - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Maaike Scholtemeijer - WaarBenJij.nu De voorbereidingen - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Maaike Scholtemeijer - WaarBenJij.nu

De voorbereidingen

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

04 April 2019 | Nederland, Wageningen

Ik was net koud terug uit Schotland en Wenen of het begon weer te kriebelen. In mijn hoofd begonnen zich langzaam de contouren van mijn volgende tripje zich te vormen: Scandinavië zou mijn volgende bestemming zijn. Helaas ben je er dan nog niet, want waar ga je dan precies heen? En, nog belangrijker, durf ik dit wel?

Het idee was een rondreis langs de hoofdsteden van Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken. Aan dit idee kleefden veel nadelen: zo bleek dat de reis van Helsinki naar Stockholm duurder (en langer!) dan verwacht en waren de vliegtickets tussen de diverse steden ook niet heel goedkoop. Helsinki werd dus uit de plannen gegooid. Tijd om verder op verkenning te gaan voor mijn toekomstige reis.

Aangezien vliegen duur en niet bepaald schoon is, besloot ik een andere optie te bekijken: reizen met de trein. Ik had dit al gedaan tijdens mijn reis in Schotland en dat was eigenlijk prima bevallen, dus waarom niet nog een keer? Google leidde me naar de website van SJ (de Zweedse spoorwegen) en na wat omrekenen bleek dat ik voor de treinreis tussen Oslo en Stockholm slechts € 21,- moest te betalen: niet slecht! De treinreis zelf duurt ruim zes uur, maar het uitzicht is vast onbetaalbaar.

Er bleek geen directe verbinding te zijn tussen Stockholm en Kopenhagen en met overstap zou het ruim een halve dag duren om van a naar b te komen. Ik pakte de kaart van Scandinavië erbij en realiseerde me toen dat er natuurlijk een brug is tussen Malmö en Kopenhagen: de beroemde Sontbrug! De reistijd tussen Stockholm en Malmö is een redelijke vijf uur en vanuit Malmö sta je in een klein half uur in Kopenhagen. De prijzen van de treinreizen waren meer dan acceptabel, net als de reistijden: mijn reis was dus rond!

Ik liet het idee even op me inwerken voor ik volgende stappen ging ondernemen. In december hakte ik de knoop door: ik zou in juni deze reis gaan maken. Al snel had ik de vliegtickets geboekt en begon mijn zoektocht naar betaalbare hotels die dichtbij de diverse stadscentra zouden zitten. Het is nu april en alles is geboekt en/of gereserveerd: de eerste twee treintickets staren me aan vanaf het whiteboard in de keuken en de KLM meldde me een paar dagen geleden vriendelijk dat mijn vlucht naar Oslo iets later zou vertrekken dan gepland.

Nog 67 nachtjes slapen en dan is het zover! Ik kan niet wachten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 04 April 2019
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 892

Voorgaande reizen:

11 Juni 2019 - 19 Juni 2019

Rondreis Scandinavië

24 Augustus 2018 - 28 Augustus 2018

Met srprs.me naar Wenen

30 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Edinburgh & Glasgow

14 Februari 2010 - 21 Februari 2010

Uitwisseling Joensuu

Landen bezocht: