Regenachtig Oslo en een enerverende treinreis - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Maaike Scholtemeijer - WaarBenJij.nu Regenachtig Oslo en een enerverende treinreis - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Maaike Scholtemeijer - WaarBenJij.nu

Regenachtig Oslo en een enerverende treinreis

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

13 Juni 2019 | Zweden, Stockholm

Afgelopen dinsdag was het zover, mijn reis door Scandinavië begon! Na een soepel verlopen vlucht zette ik voet op Noorse bodem. Na wat typische Maaike-hektiek vond ik de trein naar het centrum. Het hotel was ook snel gevonden en ik was meer dan tevreden met mijn kamer. Na mijn installatie besloot ik nog even een supermarkt in te duiken. Op de weg terug naar het hotel werd ik overvallen door (een terugkerend thema) regen. De rest van de avond spendeerde ik met tv kijken; reizen is vermoeiend!

Het regende de volgende ochtend gezellig verder dus besloot ik de ochtend te beginnen met een wandeling naar het centraal station. Ik wilde weten hoe de route eruit zag, aangezien ik de dag erna dezelfde route moest lopen met een slaperig hoofd. Na de wandeling nam ik de metro naar het Munch Museum waar ik "de Schreeuw" en "de Madonna" van Munch in het echt heb gezien.

Na dit bezoek was het eindelijk (even) droog dus werd mijn volgende stop het gigantische Vigelandpark. De monoliet is enorm en zeer indrukwekkend. De fontein bleek nog best een opgave te zijn aangezien het water door de wind alle kanten op werd geblazen. Vanuit het park kon je een groot deel van Oslo zien. Het was zelfs even helder genoeg om de Olympische schans in Holmenkollen te zien liggen!

Na een korte top voor lunch wandelde ik verder naar het koninklijk paleis en ik bleek net op tijd voor iets bijzonders. De president van Zuid-Korea was op staatsbezoek en hij en de Noorse koning en gevolg vertrokken net op dat moment naar de volgende locatie van die dag. Heel raar om de mensen die je soms op tv ziet opeens in het echt te zien.

Vanaf het koninklijk paleis kan je in een keer door lopen naar de vesting van Akerhus. Vanaf die plek heb je een prachtig uitzicht over het Oslofjord en alle bootjes die af en aan varen. Ik zag ook een cruiseschip vertrekken en het formaat van alle boten vielen een beetje in het niet bij het gevaarte dat langsvoer.

Het begon op dat moment helaas steeds harder te regenen dus besloot ik nog twee plekken te bezoeken. De eerste was het operahuis waar ik heb genoten van het uitzicht vanaf het dak. De laatste stop was iets hefiger. Ik heb de plek bezocht waar op 22 juli 2011 de bom ontplofte die de gebeurtenissen van die dag in beweging zette. Indrukwekkend was het monument met alle namen van de slachtoffers, veel niet ouder dan 15 of 16 jaar. Nu rijdt er geen verkeer meer door de straat, maar er staat nog wel een bushalte. Deze is zwaar beschadigd tijdens de aanslag, maar is nog een stille getuige van die 22 juli.

Nog helemaal stil van de laatste stop keerde ik terug naar het hotel. Na een uurtje ging ik er weer op uit. Ik had namelijk een tafel gereserveerd bij Vulkan Fisk in de Mathallen (een Noorse versie van de Markthal). De vissoep was heerlijk en met een goed gevulde maag ging ik terug naar mijn hotel. Ik heb die avond vooral veel ingepakt aangezien de volgende dag mijn wekker absurd vroeg zou gaan.

Het was 5 uur toen ik (in de stromende regen) wegliep bij mijn eerste slaapplek om de trein te pakken naar mijn tweede stop: Stockholm. De reis duurde een whopping 6.5 uur en helemaal kapot kwam ik aan in de Zweedse hoofdstad. Een korte wandeling door de stad en een stop bij een fastfoodketen later zat ik in de metro naar mijn hostel op Södermalm. De kamer is prima, maar heeft geen raam. De rest van de dag vooral gehangen en gedut. Morgen weer een dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 04 April 2019
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 889

Voorgaande reizen:

11 Juni 2019 - 19 Juni 2019

Rondreis Scandinavië

24 Augustus 2018 - 28 Augustus 2018

Met srprs.me naar Wenen

30 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Edinburgh & Glasgow

14 Februari 2010 - 21 Februari 2010

Uitwisseling Joensuu

Landen bezocht: